„Przemysł spożywczy jest jedną z największych branż na świecie, z obrotem 8 miliardów dolarów, w porównaniu z 2 miliardami dolarów na przemysł farmaceutyczny i 1 miliardem dolarów na urządzenia medyczne. Są to również gigantyczne gałęzie przemysłu, ale aby osiągnąć znaczne zyski w tej branży, potrzeba czegoś wyjątkowego, a jest to zwykle coś wspieranego przez technologię. Ilanit Kabessa-Cohen[1]
Konsumenci mają coraz większą świadomość wpływu żywności na zdrowie i generalnie na jakość życia.
Zwiększa się liczba osób, które leczenie wolą zamienić na prewencję. Chcą mieć kontrolę nad tym co spożywają i dzięki temu sami tworzą wzorce prawidłowego odżywiania. Spersonalizowana dieta (lub „spersonalizowane odżywianie”) w znacznym stopniu jest odpowiedzią na opisany powyżej trend. Można ją zdefiniować jako: opracowanie indywidualnych wytycznych żywieniowych dla konkretnej osoby.
Aby dieta była rzeczywiście spersonalizowana powinna opierać się na analizie wielu czynników, do których zaliczyć można: profil genetyczny, wzorce snu, nawyki żywieniowe, poziom aktywności fizycznej, biom jelitowy czy czynniki środowiskowe.
Dieta spersonalizowana jest niewątpliwie topowym trendem żywnościowym ostatnich lat i z pewnością będzie się on rozwijał. Tak jak w przypadku wielu innych innowacji również w sektorze spożywczym jest jeszcze luka edukacyjna i adaptacyjna między momentem, w którym technologia trafia na rynek, a jej szeroką komercjalizacją i pełnym wykorzystaniem jej potencjału.
Sytuacja jest dynamiczna. Powstaje coraz więcej startupów oferujących interesujące rozwiązania i kreujących nowe praktyki konsumenckie. Poniżej kilka przykładów.
Badania genetyczne dla zdrowia i diety są szeroko dostępne również w Polsce. Wraz z pakietem badań często oferowane są porady dietetyków.
NutriTech a prawo żywnościowe – o czym pamiętać.
Wymagania prawa żywnościowego służą przede wszystkim zapewnieniu wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego. Przepisy regulują sprawy żywności ogółem, a w szczególności bezpieczeństwo.
Wprowadzenie do obrotu żywności (z uwzględnieniem kanału HORECA) czy też technologii do produkcji lub dystrybucji, a także opakowań do żywności musi być zgodne przepisami prawa żywnościowego. Na wczesnym etapie prac nad nową technologią lub komunikacją z konsumentem warto przeprowadzić due diligence i w ten sposób sprawdzić czy przepisy nie wyeliminują lub nie opóźnią komercjalizacji pomysłu.
Kwestia do rozważenia przy dietach spersonalizowanych: Kiedy rekomendacje dietetyków udostępnianie wraz z produktem (gotowe danie, koktajl, suplement itd.) w ramach diet opartych na analizie DNA podlegają pod przepisy dot. informacji dla konsumentów (znakowanie, reklama). Inaczej pisząc – co zgodnie z przepisami można powiedzieć konsumentowi o wpływie na zdrowie i funkcjonowanie organizmu?
Masz pytanie dotyczące wymagań prawnych dla diet spersonalizowanych i dla firm je oferujących? Napisz do nas: igifc@igifc.pl
[1] https://en.globes.co.il/en/article-ruti-alon-unveils-food-tech-vc-fund-medstrada-1001252492